Dnes spustila Národná diaľničná spoločnosť do ostrej prevádzky úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka spolu s diaľničným privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina a križovatkou Lietavská Lúčka. Motoristom skráti čas jazdy o 15 minút. Zároveň bude novootvorený úsek slúžiť ako južný obchvat Žiliny.
Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka v hodnote 445,166 mil. eur bez DPH, spolufinancovaný Európskou úniou, realizovalo „Združenie Ovčiarsko“, a to spoločnosti Doprastav, a.s., Váhostav-SK, Strabag a Metrostav. Zmluva bola podpísaná 10. decembra 2013.
Sprevádzkovanie 11,32 km dlhého úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka pomôže odľahčiť dopravu na cestách I/18 v lokalite Strážov a I/64 smerom na Rajec. Prinesie vyšší komfort z jazdy, zvýši plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť premávky. Zároveň zníži nehodovosť a vysoké zaťaženie hlukom, čím zlepší kvalitu životného prostredia v priľahlých obciach a v meste Žilina. Jeho súčasťou sú dva tunely, Ovčiarsko a Žilina. Tunel Ovčiarsko je aktuálne so svojou dĺžkou, takmer 2,5 kilometra, najdlhším dvojrúrovým tunelom v prevádzke.
Nová diaľnica v číslach:
• 1 100 pracovníkov stavby
• 218 stavebných objektov
• 2 tunely - Ovčiarsko (2 367 m) a Žilina (687 m)
• 9 mostov a 2 estakády v celkovej dĺžke 3,7 km
• najdlhším mostným objektom je estakáda pri obci Lietavská Lúčka (1 042 m)
• 10 preložiek poľných a lesných ciest
• 13 protihlukových stien v celkovej dĺžke 7,84 km
• 524 000 m3 výkopových prác
• 688 000 m3 násypov
• 61 128 ton asfaltu
• 40 675 ton cementobetónu
• 658 000 m3 výrubu z tunelov
• do tunelov sa zabudovalo spolu 355 000 m3 betónu, 88 000 m3 kameniva a 9 000 ton ocele
Tunel Ovčiarsko
• má dve tunelové rúry s pozdĺžnym vetraním
• pravá tunelová rúra je dlhá 2 367 m, ľavá má 2 360 m
• západný portál je situovaný v katastrálnom území Dolný Hričov, východný v katastrálnom území Ovčiarsko
• razil sa novou rakúskou tunelovacou metódou
• má 8 priečnych prepojení (3 prejazdné a 5 priechodných) a 3 núdzové zálivy
• je v ňom 16 SOS kabín
Tunel Žilina
• má dve tunelové rúry s pozdĺžnym vetraním
• pravá tunelová rúra je dlhá 687 m, ľavá má 684 m
• oba portály, západný aj východný, sú situované v katastrálnom území Bánová
• razil sa novou rakúskou tunelovacou metódou
• má 2 priečne prepojenia slúžiace ako chránené únikové cesty
• je v ňom 8 SOS kabín
Prajeme veľa šťastných kilometrov!