Diaľnica D1 v úseku Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka je súčasťou diaľnice D1 hranica ČR/SR a hranica SR/UR, ktorá je zároveň súčasťou medzinárodného ťahu E-50 Paríž – Norimberg – Praha – Brno – Trenčín – Žilina – Košice - Užhorod s pokračovaním cez Ukrajinu a Rumunsko na juh, alebo cez Rusko ďalej na východ.
Z hľadiska vnútroštátneho významu je súčasťou vnútroštátnej diaľničnej siete, ktorá spolu s vymedzenými ťahmi z vybranej siete bude tvoriť základnú komunikačnú kostru na území SR. Po dobudovaní tohto úseku a úseku Lietavská Lúčka - Višňové sa podstatne zlepšia podmienky v dopravnom uzle Žilina, aj dopravné prepojenie západ – východ Slovenskej republiky.
Stavba úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka vstupuje do katastrálnych území obcí Dolný Hričov, Hôrky, Ovčiarsko, Bitarová, Bánová, Bytčica a Lietavská Lúčka. Nachádza sa na území veľkého územného celku Žilinského samosprávneho kraja v okrese Žilina.
Popis stavby
Úsek sa stavia v plnom profile v kategórií D26,5/100. Na trase diaľnice bude 11 mostov pre jeden dvojpruh s celkovou dĺžkou 3,71 km a 2 tunely s názvom „Ovčiarsko a „Žilina“. Dĺžka najdlhšieho mosta bude 1060 metrov (estakáda pri obci Lietavská Lúčka). Protihlukové steny sú navrhnuté v celkovej dĺžke 4,05 km. Top stavby je Tunel Ovčiarsko, ktorým prekonáva masív bradlového pásma vrchu Viešky v dĺžke 2 360 metrov.
Dobudovaním diaľnice D1 pri Žiline sa vytvoria podmienky k odľahčeniu dopravy na cestách I/18 a I/64, čo výrazne prispeje k zníženiu negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie v meste Žilina a obci Lietavská Lúčka. V porovnaní s existujúcim stavom bude prinášať úspory predovšetkým v sociálnych účinkoch, t.j. v spotrebe času cestujúcich nakoľko skráti čas jazdy o 15 minút. Skvalitní podmienky pre dopravu, zvýši plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť premávky. V neposlednom rade bude mať diaľnica aj veľký vplyv na ďalší rozvoj regiónu.
Identifikačné údaje stavby
Investor : Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
Zhotoviteľ: Združenie Ovčiarsko
Vedúci člen združenia: Doprastav, a. s.
Členovia združenia: Strabag, s.r.o., Váhostav – SK a.s., Metrostav, a.s.
Projektant zhotoviteľa: Združenie D1 HPLL, Vedúci člen združenia: DOPRAVOPROJEKT, a.s. Členovia združenia : Geoconsult, s.r.o., Basler &Hofmann s.r.o.
Stavebný dozor : Inžinierske združenie BUNG - AE Dozoring – Infram
Termín podpisu zmluvy o dielo: 9.12.2013
Lehota výstavby: 22.1. 2014 – 17.12.2020 t.j. 2 522 dní
Zmluvné podmienky: FIDIC „žltá kniha“
Nosné stavebné objekty
Celková dĺžka úseku: 11 317 m
Profil trasy: D26,5 vo voľnej trase, 2T 8/100 v tuneli s jednosmernou premávkou
Celkový počet stavebných objektov: 218
Počet tunelov: 2 (tunel Žilina – 685 metrov, tunel Ovčiarsko – 2360 metrov)
Počet mostov na diaľnici: 9 a 2 Estakády na diaľnici D1 (celková dĺžka cca 4 355 metrov)
Počet tunelových objektov vrátane technologického vybavenia: 63
Počet preložiek lesných a poľných ciest: 10
Počet prístupových ciest na stavenisko: 11
Dĺžka protihlukových stien: 7 557 m
Plocha protihlukových stien: 24 550 m2
Dažďová kanalizácia diaľnice: 4 868 m
Dĺžka oporných a zárubných múrov: 1 302 m
Úprava jestvujúcich korýt potokov: 2 432 m
Úprava jestvujúcich ciest po výstavbe: 159 050 m2